Consulta de Guías Docentes



Academic Year/course: 2023/24

565 - Master's in Digital Information and Communication Consulting

63062 - Information and communication technologies


Syllabus Information

Academic year:
2023/24
Subject:
63062 - Information and communication technologies
Faculty / School:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Degree:
565 - Master's in Digital Information and Communication Consulting
ECTS:
6.0
Year:
1
Semester:
First semester
Subject type:
Compulsory
Module:
---

1. General information

This subject is part of the subject "Methods and tools in information and communication". Its purpose is to provide a description and analysis of the main technologies used in digital information and communication. Objectives: to identify the main technological tools currently used in corporate information and communication management; to propose the most appropriate technology to support a specific corporate information and communication system.

These goals are considered to contribute to some extent to the achievement of the SDGs in a cross-cutting manner, and most directly to Goal 9 (Build Resilient Infrastructure, Promote Inclusive and Sustainable Industrialization, and Foster Innovation).

2. Learning results

1- To select the most appropriate technologies for digital information and communication management processes.
2- To acquire new knowledge that will enable the students to generate new ideas and solutions for problems related to the management and implementation of document management and strategic communication system projects.

3. Syllabus

1- Description, search and visualization of information.
2- Advanced management tools for content (CMS), resources (ERP) and customers (CRM).
3- Data and text mining.
4- Advanced tools for graphic, multimedia design and audiovisual production.
5- Preservation and digital continuity.

4. Academic activities

Theoretical classes; practical classes; personal work and study; tests or assessment activities. More information on this issue will be provided on the first day of class.

5. Assessment system

First call:

- Written exercise on the contents. This exercise will be written in person and according to the official calendar of exams. Assessment criteria: adequacy and relevance of the answers, thoroughness in the development, ability to analyse and summarise, precision in the use of terminology and expository clarity. A minimum grade of 4.0 points is required to pass the subject. Value: 40% of the final grade.

- Delivery of an academic work consisting of a portfolio with exercises on the contents. Assessment criteria: quality of the contents, correct use of the tools, variety and adequacy of the information resources used, organization and presentation, precision in the use of terminology and expository clarity. A minimum individual grade of 4.0 points is required to pass the subject. The work will be delivered through the digital teaching platform, and the deadline is the same as for the written exam. Value: 60% of the final grade.

Second call:

Identical to the global assessment test of the first call. The grades obtained in the first call in either of the two tests will be saved, unless the student chooses to take the corresponding test in the second call. In this case, the new grade will prevail.


 


Curso Académico: 2023/24

565 - Máster Universitario en Consultoría de Información y Comunicación Digital

63062 - Tecnologías de Información y Comunicación


Información del Plan Docente

Año académico:
2023/24
Asignatura:
63062 - Tecnologías de Información y Comunicación
Centro académico:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Titulación:
565 - Máster Universitario en Consultoría de Información y Comunicación Digital
Créditos:
6.0
Curso:
1
Periodo de impartición:
Primer semestre
Clase de asignatura:
Obligatoria
Materia:
---

1. Información básica de la asignatura

Forma parte de la materia Métodos y herramientas en Información y Comunicación. Su fin es ofrecer una descripción y análisis de las principales tecnologías que se utilizan en el ámbito de la información y la comunicación digital. Objetivos: identificar las principales herramientas tecnológicas actuales de uso en la gestión de la información y de la comunicación corporativa; proponer la tecnología más adecuada para servir de soporte a un sistema de información y comunicación corporativo específico.

Se considera que estos objetivos contribuyen en cierta medida al logro de los ODS de forma transversal, y de forma más directa al Objetivo 9 (Construir infraestructuras resilientes, promover la industrialización inclusiva y sostenible y fomentar la innovación).

2. Resultados de aprendizaje

1. Seleccionar las tecnologías más adecuadas a los procesos de gestión de información y comunicación digital.
2. Adquirir nuevos conocimientos que permitan generar nuevas ideas y soluciones para resolver problemas vinculados con la dirección e implantación de proyectos de sistemas de gestión de documentos y de comunicación estratégica.

3. Programa de la asignatura

1. Descripción, búsqueda y visualización de la información.
2. Herramientas avanzadas de gestión de contenidos (CMS) recursos (ERP) y clientes (CRM).
3. Minería de datos y minería de texto.
4. Herramientas avanzadas de diseño gráfico y multimedia y realización audiovisual.
5. Preservación y continuidad digital.

4. Actividades académicas

Clases teóricas; clases prácticas; trabajo y estudio personal; pruebas o actividades de evaluación. El primer día de clase se proporcionará más información sobre esta cuestión.

5. Sistema de evaluación

Primera convocatoria:

- Ejercicio escrito sobre los contenidos. Presencial y según calendario oficial de exámenes. Criterios de evaluación: adecuación y pertinencia de las respuestas, exhaustividad en el desarrollo, capacidad de análisis y de síntesis, precisión en el uso de la terminología y claridad expositiva. Se requiere una nota mínima de 4,0 puntos para aprobar la asignatura. Valor: 40 % de la calificación final.

- Entrega de un trabajo académico consistente en un portafolio con ejercicios sobre los contenidos. Criterios de evaluación: calidad de los contenidos, uso correcto de las herramientas, variedad y adecuación de los recursos de información empleados, organización y presentación, precisión en la terminología y claridad expositiva. Se requiere una nota individual mínima de 4,0 puntos para aprobar la asignatura. El trabajo se entregará a través de la plataforma digital docente teniendo como fecha límite la fijada para el examen escrito. Valor: 60 % de la calificación final.

Segunda convocatoria:

Idéntica a la prueba global de evaluación de la primera convocatoria. Las calificaciones obtenidas en la primera convocatoria en cualquiera de las dos pruebas se mantienen, salvo que se opte por presentarse a la prueba correspondiente en la segunda, en cuyo caso prevalecerá la nueva calificación.